maandag 5 december 2011

Hiep, hiep er wordt er ééntje jarig! (2)



©Sagita                                                                                                                     Gravingen bij het ochtendgloren
 
Overmorgen wordt Aram zeventien jaar. In zijn kast zoek ik naar een plekje voor de stapel schone T-shirts. De bovenste plank kan ik vergeten; scheergel, acné lotion, deo for men, eau de toilette, glijden vluchtig door mijn handen heen. Wattenschijfjes slingeren er los tussendoor, evenals de condooms die uit de verpakking zijn geraakt. Hij koopt ze nu zelf. Vierentwintig stuks lees ik op het doosje.

Nog nooit had ik condooms gekocht. Ik had me als puber teveel gegeneerd voor de pakken maandverband die ik bij de kassa af moest rekenen. De zomervakantie stond voor de deur. Aram was dertien en hij wilde niet meer met mij en zijn zes jaar jongere broertje David mee naar het naturistenterrein. Ja hoor, hij zou gek zijn! Zeker een beetje in zijn blote kont rond gaan lopen! Nee, dan hadden we toch echt de verkeerde voor.
© Sagita
Gravingen, waar ik hem nog in mijn buik had rondgedragen. Waar hij peuterde en kleuterde. Waar we kampeerden. Zelfs de naam mocht niet meer hardop uitgesproken worden. Met pijn in mijn hart kocht ik voor hem een abonnement voor het zwembad.

Aram werd een man. Op mijn vraag hoe het er mee stond antwoordde hij: 'Dat gaat jou niks aan.' Op eerdere vragen van mij in die richting had hij met een twinkeling in zijn bruine ogen geschertst: 'Nee, hoor mam. Wat denk je eigenlijk wel?'
Nu gooide hij de deur bot voor mij dicht: 'Dag Mam, bemoei je maar met je eigen zaken!'
Dat was gemakkelijk gezegd, maar wat waren mijn zaken en wat waren de zaken van een jongen van dertien? Met een week zouden we afreizen naar de Vogezen. Veertien dagen kamperen met andere ouders en veel pubermeisjes.

Het huis aan huisblad viel net op tijd in de brievenbus. Een reclame van het Kruidvat; 'twaalf condooms voor tien gulden' spatte van de voorpagina. De volgende dag stond ik met David, die niet thuis had willen blijven, naast me voor de toonbank van een filiaal.
'Ik wil condooms.' Mijn stem klonk stevig.
'Welke wilt u hebben?' vroeg de verkoopster. Kennelijk een routine vraag.
'Ik weet niet, wat u allemaal in de aanbieding heeft.' Mijn stem klonk minder vast.
'Dit is de eerste keer dat ik condooms koop,' biechtte ik ruiterlijk op.
David, die het gesprek met ontzetting had gevolgd, rukte aan mijn arm. 'Mam! Mam! Wat moet jij nu met condooms?'
'Ze zijn niet voor mij, maar voor je broer. Als jij groot bent zal ik ze ook voor jou kopen,' suste ik hem. ' Het is voor mijn oudste zoon,' lichtte ik de verkoopster nu ook in. Het meisje nam me mee naar de hoek van de toonbank, naar een rekje gevuld met platte, vierkante doosjes in verschillende kleuren.
Condooms bleken te variéren in de maten medium, large en extra large, in kleur en in dikte, al of niet met toevoeging van zaaddodende en/of virusdodende vloeistof. Kosten: achttien gulden voor een verpakking met twaalf condooms zonder iets extra's. Ik twijfelde. Wat moest een jongen van dertien jaar met zoveel condooms? Voor hij aan de laatste toe zou zijn was het rubber misschien verteerd! Gelukkig bleken er ook verpakkingen van drie stuks te bestaan. Die pasten meer bij mijn doelstelling; uit voorzorg.

We kwamen thuis met twee verpakkingen van drie condooms, gedrenkt in zaaddodende en virusdodende vloeistof. Ik brak mijn hoofd over hoe ik Aram de condooms op een tactische manier kon overhandigen. David hielp me uit de brand. De voordeur amper gesloten riep hij: 'Aram! Mama heeft condooms voor je gekocht!'
'Voor de vakantie,' lichtte ik verlegen toe. 'Je kunt niet weten en je bent al een man.' Zijn gezicht verhelderde; hij wilde graag een man zijn. Waardig nam hij de verpakking aan.
'Het is wel een dure business,' kon ik niet nalaten te zeggen. 'Zes gulden dertig, drie condooms. Ruim twee gulden voor een wip.'
'Toch goedkoper dan naar de hoeren,' antwoordde hij.

Even later passeerde ik de openstaande deur van zijn kamer. Hij zat op zijn bed en wurmde met zijn korte, dikke vingers een condoom in een vakje van zijn portemonnee. Hoe lang was het nou helemaal geleden, vroeg ik mezelf af, dat hij met een zorgelijke blik gezegd had: 'Mam, ik ga nooit vrijen hoor, als ik groot ben.'
'O nee, waarom niet?'
Hij had een vies gezicht getrokken en geantwoord: 'Daar krijg je aids van.'





naar deel 3

'Hiep,hiep er wordt ééntje jarig!'
verscheen eerder in de 
verhalenbundel "Zwanenzang" 
uitgegeven door Boekenplan.

10 opmerkingen:

  1. Weer zo'n heerlijk verhaal. Is hij inderdaad nooit meer meegegaan naar een naturistencamping?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee niet met mij. Het schijnt wel zo te zijn, dat mensen die als kind met hun ouders op naturistenterreinen bivakkeerden, daar weer naar terugkeren als ze zelf kleine kinderen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. KIjk dat is nog eens een moderne moeder. Met plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. maar er zit een vergissing in want je zegt ergens : wat moet een jongen van 13 nou met zoveel condooms, terwijl je waarschijnlijk : jongen van 17 bedoelt.
    zelf bemoeide ik niet met mijn zoon op die leeftijd in dat opzicht
    en zou er zeker niet over schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor jullie reacties. Het is altijd fijn om te merken dat je verhaal gelezen wordt. @reflexxus ieder maakt zijn eigen keus waarover geschreven wordt en dat is goed. Verder zie de witregel tussen 1ste en 2e alinea en de sprong terug in de tijd. Het gaat hier dus over een jongen van 13 jaar en daar bemoeit een ouder zich nog wel degelijk mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dan had ik het verkeerd begrepen. een jongen van 13 aan het condoom? lees ik zó slecht opeens? kennelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @reflexxus je leest het goed, maar jij hebt kennelijk andere ideeën over hoe je kinderen opvoed. Hoe je ze gezond gedrag leert, ook op het gebied van de seksualiteit. Onderzoek in het voortgezet onderwijs leert dat de jeugd gemiddeld vanaf 14/15 jaar begint met onderzoek en vrijen naar elkaar. Net 17 jaar heeft meer dan de helft de seksuele daad uitgevoerd.
    Naar mijn idee hebben ouders een belangrijke taak in het voorbereiden van hun kinderen hierop. Je leert je kinderen ook niet dat ze hun tanden moeten poetsen pas nadat er gaatjes zijn geconstateerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als ik denk iets anders te lezen dan jij schrijft zegt dat niets over : ""hoe ik mijn kinderen gezond gedrag leerde!""

    BeantwoordenVerwijderen