maandag 7 mei 2012

Nooit meer Oranje Boven

                                                               Wachten op Godot

Najaar 2011. Ruim een jaar al duurt de restauratie van mijn tuinhuis. Rekenend op een mooie nazomer sloop ik de buiten zijwand van mijn tuinhuis. Trek de een na de andere rotte plank weg en stuit op een hoeveelheid werk waar het arbeidsbureau jaloers op is. Amper een week verder draait de wind naar het westen en teistert mijn tuinhuis met flinke buien. Een in allerijl aangeschaft oranje gekleurd zeil voorkomt nog net op tijd dat mijn idylle voor de zoveelste keer onder water komt te staan.

Weer of geen weer met de winter in aantocht heb ik weinig keus. Dus werk ik onverdroten voort onder het zeil, waar alles wat ik voor ogen krijg en in handen neem verandert in gekmakend oranje. Ik vernieuw grote delen van de oude middenhut en behandel onvervangbare delen als stutbalken met anti-rot. De kwestie RAAM schuif ik voor me uit: gewoon niet aan denken.

De stapels meterslange planken voor de buitenkant sleep ik tijdig naar de loods op het terrein: een enorme schuur, weliswaar droog maar koud en tochtig. Twee dikke truien overelkaar, gewapend met alles wat ik nodig heb om nieuw hout tegen de weergoden te beschermen schuur en kwast ik er dagenlang op los.

Met eelt op mijn vingers en euforisch van de peutdampen waan ik me Picasso in zijn blauwe periode. Heeft ook hij niet geschilderd en zelfs gewoond in een oud vervallen gebouw, de 'Bateau Lovair' ergens in Monmartre? Schilderde met koude knuisten arme mensen zoals de Strijkende Vrouw! Nee ik mag niet klagen, ook al werk ik met uitsluitend groen, mijn tuinhuis zal straks als het klaar is een schilderachtig kunststuk zijn!

En dan als ik de kwestie RAAM niet meer kan ontlopen dient zich de reddende engel aan. Stanley vindt het zielig dat een oudere vrouw, zoals ik, alleen haar tuinhuis restaureert. Pet achterste voren op zijn kroeskop, armen als van een worstelaar en zwaaiend met een meetlat stapt hij mijn tuin binnen. Hij bekijkt de zaak: 'U wilt graag een raam dat open kan?'
Dat is helemaal geen probleem. Als ik wil, zorgt Stan ervoor dat al mijn ramen open kunnen. Ik zeg hem dat ik tevreden ben met één raam dat open kan. Voortvarend breekt hij met een koevoet het oude raam eruit. Ik kijk benauwd naar de krakend balken. En passant verwijdert hij ook een paar hooggeplaatste planken waarvan ik dacht dat ik die maar beter kon laten zitten. 


 

De volgende dagen verschijnt Stan met onder zijn armen dikke balken hout, grote schroeven en dies meer. Op onverwachte momenten staat hij plotseling voor mijn neus. Bij voorkeur eind van de middag als de tijd voor een aperitief aanbreekt. Stan houdt van vrijheid en daar passen bindende afspraken niet in. Resultaat vier kinderen bij twee ex-vrouwen, maar dat is beter zo! Geeft alleen maar herrie.

Al met al ben ik niet ontevreden want na een dag of tien zit er in mijn zijwand een stevig kozijn. Het wachten is op een passend raam dat ook nog open kan. Stan zal het zelf maken, het kan even duren maar het komt goed, verzekert hij mij en timmert intussen een paar grote platen triplex op de plaats waar het raam moet komen. 'Er wordt zo veel ingebroken, vandaag de dag, vooral op een volkstuinencomplex.' Stan weet er alles van.

Daarna wordt het stil. Ik mis de praatjes over zijn liefde voor oudere vrouwen niet. Kijk bedenkelijk naar het dichtgetimmerde raam. Zet de stenenopbouwrand in een waterdichte mortel 
en begin met de opbouw van de buitenwand.

























Vervloek Stan 
terwijl ik worstel met de vier meter lange planken hoog boven mijn hoofd om ze op hun plaats te krijgen. Ben trots op mijn mooie wandje als ik hem nog één keer in de beits heb gezet. 



   

November is al een paar weken oud als ik Stan bel. Ik wil weten waar het raam blijft, maar krijg alleen de juffrouw die meldt dat het nummer momenteel niet bereikbaar is. Alsof ik dat zelf niet bedenken kan! Ik stuur smsjes. Geen reactie. Nu vervloek ik mezelf: zo oud en nog trap ik er in! Nooit meer wachten heb ik mezelf jaren geleden gezworen, en zeker niet op een man. In het wachten op - binnen een jarenlange en ongelukkige liefde – ben ik er bijna aan kapot gegaan.

De winter duurt lang. Samen met Jip breng ik iedere dag een bezoek aan mijn tuin. Ga even mijn huisje binnen dat vol met werktuig ligt. Ongezellig ook door het dichtgetimmerde raam en het oranje licht afkomstig van het zeil dat tegen de ramen klappert. Het is wachten op Godot! Door de strenge vorst zet het ijs in de regenton dusdanig uit, dat de regenpijp dwars door de dakgoot heen wordt gedrukt en als een kachelpijp boven het dak uitsteekt. 


 

De nieuwe lente brengt een nieuw geluid. Er hangt een engel klapwiekend boven mijn tuinhuis. Daalt neer op het dak. Het is een aartsengel en deze keer heet hij Maarten. Hij gaat nog even op wintersport maar daarna is hij er klaar voor.







Eenmaal aan het werk is het in een paar dagen gepiept. Zit er een prachtig op maat gemaakt raam in de zijwand van mijn tuinhuis. Een raam dat open kan!





Even een dak vernieuwen met goten en al eraan? Maarten draait er zijn handen niet voor om! 








En voilá! Mag ik u dan eindelijk meenemen naar mijn paradijs en het tuinhuis tonen? Schilderachtig toch?




Ja natuurlijk, er blijven nog wel een paar klusjes over, maar daar hoort u mij niet meer over zeuren. Zo blij als ik ben, dat ik van dat zeil met dat deprimerende oranje licht af ben. Jammer voor de Koningin, maar voor mij nooit meer Oranje Boven!
 

17 opmerkingen:

  1. O, wat goed gedaan! ( en wat leerzaam voor mij om voorgeschoteld te krijgen wat doorzetten teweeg kan brengen ) Ik feliciteer je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk voor je. Het ziet er super uit. Ik wens je een zonnige zomer zonder oranje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geef de regenpijp aan Maarten! Lang leve het Republikeins Genootschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En toch steek ik de vlag voor je uit, maar zonder wimpel. Wat een prestatie en wat is het mooi geworden. Petje af is te gewoon, CHAPEAU!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wanneer is de feestelijke opening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even die zonnige zomer van @Marja afwachten, maar dan moet mijn Green Cottage toch wel gedoopt worden!

      Verwijderen
  6. Wow, petje af voor jou!
    Het ziet er paradijselijk uit, mooi zeg!
    En zo te zien heeft Jip het reuze naar zijn zin met zijn plekje voor het raam!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een aartsengel kan méér voor je doen dan een engel, dat blijkt maar weer. Gefeliciteerd!
    Donna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ziet het er prachtig uit Sagita. Dat was het wachten dat je niet meer wilde toch wel waard en wat een man die Maarten, ze bestaan echt nog wel.
    Maar ik herken je frustratie wel hoor.
    Trouwens knap van jou om zo selfsupporting te kunnen zijn. Ooit waagde ik ook een poging, maar ik heb me toch weer verslingert. Ook al had ik al het gereedschap in huis. hahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig verhaal, haha.... eind goed al goed! al heb je heel vaak de handen uit de mouwen moeten steken, veel geduld moeten hebben, en uiteindelijk toch de echte reddende engel hebt ontmoet die de final touch (het openkieperende raam) heeft volbracht! en nu genieten maar hoor! lieve groet, Hilde ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank dank voor het meeleven en al die lieve en bemoedigende reacties!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig! Ik verheug me alweer op een zonnige middag daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nu pas lees ik je epistel, en leef me helemaal in (want ondervind momenteel aan den lijve hoezeer het knaagt als je voortdurend in een verbouwatmosfeer moet leven)
    Maar het levert ook enorme opluchting op! Heerlijk he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Schrips, ja klopt: het nog van alles moeten verstopt je hoofd! Sterkte jij daar!

      Verwijderen