zondag 15 juli 2012

In memoriam Rutger Kopland

G, ik schreef een vers over jouw gezicht,
dat het zo afwezig was, ik vergeleek het
met water waarin ik het gezicht zag
van een paard, en toen ik opkeek


was de overkant verlaten. Ik vergeleek
het met wind waarin ik de adem hoorde
van een dode hond, en toen ik luisterde
was het zo godvergeten stil in huis


Ik heb het vergeleken G,met veel
meer, meer dan ik mij herinner, maar
ik kan het vers niet meer vinden.


Het was niet alleen maar water, wind,
je ziet me nog als ik niet kijk, je ademt
als ik niet luister, leest wat ik niet schrijf.


Rutger Kopland  
Uit: Al die mooie beloften (1978)




4 opmerkingen:

  1. o wat erg alweer een dichter overleden die ik graag lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er staan op nrc.nl fragmenten uit een interview met hem, waarin hij uitleg geeft over zijn gedicht Tijd. http://www.nrc.nl/boeken/2012/07/15/lees-hier-een-interview-met-rutger-kopland-over-zijn-gedicht-tijd/
    En ook een paar filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat schreef hij prachtige gedichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja een heel bijzonder mens en dichter toe! Helaas ook voor hem is de reis geëindigd!

    BeantwoordenVerwijderen